XXIV edycja Festiwalu Ars Cameralis: Pola Dwurnik "Before the orgy"

od 27 listopada 2015 do 17 stycznia 2016
Rondo Sztuki

Wystawa „BEFORE THE ORGY” to pierwsza obszerna prezentacja obrazów olejnych Poli Dwurnik w Polsce. Zostaną na niej pokazane prace w większości przywiezione z berlińskiej pracowni malarki oraz kilku prywatnych kolekcji, m.in. płótna, które znalazły się w słynnej już, autorskiej ksiażce artystki „Girl on Canvas. Dziewczyna na płótnie”, wybór prac z serii „Ogród Apolonii”, nowe, oniryczne obrazy narracyjne, a także kilka niespodzianek. Tytuł wystawy został zaczerpnięty z obrazu Dwurnik, na którym tłum barwnych postaci kłębi się gdzieś na tyłach pokrytego kurzem i cekinami berlińskiego kabaretu. Są tu m.in. ubrany w smoking Andrzej Zaucha, całujący się Diana i Akteon, dragqueen trzymająca akwarium ze złotą rybką, Lenin w rzeźbionej ramie, są malutkie, szare postaci próbujące zerwać ubranie z odwróconej tyłem dziewczyny. Niektóre z nich z przerażeniem łapią się za głowę, inne patrzą na nas przez lornetki. Pośrodku nieprzebrana za nikogo siedzi sama artystka i z powagą spisuje uczestników orgii ogromnym długopisem. Każda z prac na wystawie jest takim momentem „przed”. Za chwilę rozpoczną się bachanalia, a Królowa Małp odda się bezstydnym obrzędom; Wielki Lis o trzech ogonach skoczy w przepaść za antylopą, wściekłe psy rozedrą suknię panny młodej, ogromne papugi zaduszą swoje ofiary, a Apolonia-Alcyna wyjdzie z pałacu do zwierząt-kochanków zamkniętych w zaczarowanym ogrodzie. Gdy domagająca się tego natura przejmie władzę, nastąpi oczyszczenie, kulminacja rozładuje napięcie, a rytuał zostanie spełniony. Ale tytułowa „orgia” może być także inicjacją, początkiem nowego doświadczenia, wejściem w obszar nieznanego. Dwurnik kieruje uwagę odbiorcy ku określonej przestrzeni jego umysłu i otwiera go na gęste od farby i pożądania obrazy, każąc mu jednocześnie zajrzeć do zakamarków własnej podświadomości i zmierzyć się z ukrytymi tam pragnieniami i lękami.


Pola (Apolonia) Dwurnik - artystka wizualna ur. w 1979 roku w Warszawie.
Uprawia głównie malarstwo olejne, różne formy rysunku, kolaż i sztukę poczty.
Prowadzi także działalność wydawniczą (self-publishing) i redaktorską.
Malarstwa i rysunku uczyła się w pracowniach rodziców - Edwarda Dwurnika, artysty malarza i Teresy Gierzyńskiej, artysty fotografika. W latach 1998-2003 studiowała historię sztuki na Uniwersytecie Warszawskim, gdzie była współzałożycielką i pierwszą redaktorką naczelną magazynu artystycznego „Sekcja” oraz prowadziła Galerię Zakręt, w której debiutowało wielu uznanych dziś polskich twórców, m.in. Karol Radziszewski, Marzena Nowak, Igor Przybylski, Adam Jastrzębski, Anna Okrasko, Maciej Osika i in.
W latach 2004 i 2005 była rezydentką Stiftung Laurenz Haus w Bazylei. W 2008 roku znalazła się w międzynarodowym finale Henkel Art Award for Contemporary Drawing w Wiedniu. W 2010 roku była rezydentką mobilnej platformy artystycznej The Knot w Berlinie, Warszawie i Bukareszcie.
Jest autorką trzech książek z rysunkami: „Świetlicy” (2003, Galeria Raster), „Living in Basel” (2007, Christoph Merian Verlag), „Kroniki Towarzyskiej” (2008, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski).
W 2013 wydała „Girl on Canvas. Dziewczyna na płótnie”, książkę artystyczną do której współtworzenia zaprosiła ponad trzydzieści zaprzyjaźnionych osób, m.in. Olgę Tokarczuk, prof. Marię Poprzęcką, Piotra Lachmanna, dr Andrzeja Depkę, Oskara Ziętę i innych. W 2014 roku „Dziewczyna na płótnie” została uhonorowana wyróżnieniem w 54. Konkursie Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek „Najpiękniejsze Książki Roku 2013”.
Od 2014 roku Dwurnik prowadzi wielką międzynarodową zbiórkę znaczków pocztowych do serii kolaży Alternatywna Historia Świata w Znaczku Pocztowym. Trzy pierwsze prace z tej serii zimą 2013 roku zostały ukradzione z wystawy w Galerii Kordegarda (NCK) w Warszawie i nigdy nie zostały odnalezione.
Prace Poli Dwurnik znajdują się m.in. w kolekcjach Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK w Krakowie, Muzeum Współczesnego Wrocław we Wrocławiu oraz w kolekcjach prywatnych w Polsce, Niemczech, Austrii, Szwajcarii, Belgii, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Francji, Słowacji, Czechach, Stanach Zjednoczonych, Meksyku, Japonii i Australii.
Od początku 2015 roku artystka współpracuje ze szwajcarską Galerie Idea-Fixa w Bazylei.
Pola Dwurnik mieszka w Berlinie i Warszawie.

wernisaż: 27 listopada, 2015r, godz. 18.00
wstęp wolny.

“Before the Orgy” is the first comprehensive exhibition of Pola Dwurnik’s oil paintings in Poland. It chiefly presents works transported from the artist’s Berlin studio as well as from several private collections e.g. paintings reprinted in her already acclaimed artbook “Girl on Canvas”, a selection from the series “Apolonia’s Garden”, new, oneiric, narrative paintings as well as a few surprises. The title of the exhibition comes from one of Dwurnik’s paintings, where a crowd of colourful figures is whirling in a dust-and-sequin-covered backroom of some Berlin cabaret. We find there e.g. a tuxedoed Andrzej Zaucha, a Polish pop and jazz singer shot dead with his lover by her husband, Diana and Actaeon kissing, a drag-queen holding a gold-fish bowl, Lenin in a carved frame, grey figures trying to strip a girl with her back to the viewers. Some of the figures are clutching their heads in horror, others are watching us through binoculars. The undisguised artist herself is sitting in the middle and earnestly writes up the participants of the orgy with an enormous ball-pen. Each exhibited work is one of these moment “before”. The Bacchanalia are about to begin and the Queen of Monkeys is going to perform her shameless rituals; the three-tailed Great Fox, chasing an antelope, is about to jump into the abyss; the rabid dogs will promptly tear the bride’s wedding dress; the enormous parrots are going to strangle their prey; while Apolonia-Alcine is on the brink of leaving her palace to greet her animals/lovers enclosed by a magic garden. When the nature, craving power, finally seizes it, the purification will occur, the climax will relieve tension, and the ritual will be completed. But the titular “orgy” might also mean an initiation, a beginning of a new experience, an entering into the realm of the unknown. We, the visitors to the exhibitions, have our attention directed to the space of our minds, as the orgy opens us up to Dwurnik’s paintings, thick with paint and desire, while asking us to delve into the nooks of our unconscious and confront our fears and desires hidden there.
/Translated by Piotr Mierzwa/