Design 32 - Najlepsze dyplomy projektowe Akademii Sztuk Pięknych 2019

od 13 marca do 17 kwietnia 2020
Rondo Sztuki


Współczesny świat jest pełen wyzwań – takich, przed którymi stajemy i takich, które sami stwarzamy. Niektóre z nich podejmują najlepsi młodsi polscy projektanci, prezentujący swoje prace na wystawie „Design 32”.

Nie pytamy, czy design może zmieniać świat, ale jak to robi. Na jakie wyzwania współczesnego świata reagują obiecujący projektanci, absolwenci polskich akademii sztuk pięknych? W jakim środowisku osadzają swoje projekty?

 

Przegląd tegorocznych dyplomów dowodzi, że prace młodych projektantów są próbą znalezienia balansu pomiędzy światem wirtualnym, a rzeczywistością, życiem zawodowym, a prywatnym, przeszłością, a teraźniejszością. Wiele z prac dotyka tematu relacji z innymi ludźmi, własnym ciałem i naturą. Relacje to hasło – klucz tegorocznej edycji. Słowo to jest potraktowane dosłownie – jako zależności pomiędzy ludźmi, a środowiskiem zewnętrznym, a także występuje w kontekście wyjaśniania, tłumaczenia, sprawozdania tematów i pojęć.

 

Wystawa została podzielona na pięć sekcji, które tworzą odmienne obszary tematyczne. W pierwszej kategorii znajdują się prace poświęcone relacjom międzyludzkim – projekty, które definiują istotę więzi w rodzinie, z sąsiadami. Ponadto, projekty te odnoszą się do barier komunikacyjnych oraz do uwikłania człowieka XXI wieku w życie.

Druga kategoria to projekty, które poruszają temat zdrowia, ciała i higieny pracy. Ergonomia oraz dbanie o siebie to priorytety według autorów prac, które znalazły się w tej kategorii. Trzecia sekcja obejmuje prace, poruszające temat relacji człowieka ze środowiskiem naturalnym, zwierzętami i ich roli w dzisiejszym świecie, ale także w innych kręgach kulturowych. Projektanci zachęcają do większej uważności. Czwarta kategoria to projekty, odnoszące się do tożsamości i relacji przeszłości z teraźniejszością. To prace, które czerpią z tradycji, ale także definiują na nowo tożsamość miejsc i produktów. Ostatnia kategoria to przestrzeń, w której spotyka się świat wirtualny z rzeczywistością. Projekty wykorzystują

technologię, pokazując w jaki sposób może być ona jeszcze efektywniej stosowana.

 

Wystawa jest  pokłosiem konkursu „Najlepsze Dyplomy projektowe Akademii Sztuk Pięknych” organizowanego już po raz dziesiąty przez katowicką Akademię Sztuk Pięknych. Biorą w nim udział wszystkie publiczne polskie uczelnie artystyczne, zgłaszając do konkursu to, co mają w danym roku najlepszego. Każda z nich może zaproponować tylko cztery magisterskie prace dyplomowe z zakresu designu i projektowania graficznego. Takie, które stanowią odzwierciedlenie najnowszych trendów w projektowaniu, ale mają też wyraźny indywidualny rys. Ich autorzy to crème de la crème młodego polskiego designu.

To jedyny taki konkurs w Polsce, po dziewięciu latach zajmujący znaczącą pozycję pośród innych wydarzeń poświęconych designowi i mogący się poszczycić gronem znakomitych laureatów, takich jak nagradzana za swoje fotografie Dominika Koszowska  czy Jan Bajtlik, jeden z najbardziej rozchwytywanych dzisiaj młodych ilustratorów i grafików.

 

Spośród prac prezentowanych na wystawie jury tworzone przez rektorów uczelni wybierze najlepsze i przyzna cztery nagrody: Nagrodę Rektorów, Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Marszałka Województa Śląskiego oraz Prezydenta Miasta Katowice. Ogłoszenie wyników konkursu i wernisaż wystawy 13 marca (godz. 13:00). Wystawa w galerii katowickiej Akademii Sztuk Pięknych Rondo Sztuki potrwa do 17 kwietnia.

 

Do tegorocznej edycji konkursu zgłoszono następujące dyplomy:


·         Akademia Sztuk Pięknych we Wrocławiu:

- Skaner i drukarka – modułowy zestaw (Radosław Fiołek) dla technologii druku 3D.
- Tożsamość wizualna Muzeum geologicznego we Wrocławiu (Agnieszka Piotrowska).

- ,,Wokół człowieka – struktury powiązań’’. Autorska kolekcja ubiorów inspirowana formami organicznymi (Emilia Kaszowska).

- Umywalnia. Obiekt użytkowy (Karolina Gardzilewicz) – zestaw naczyń ze stelażem zwracający uwagę na budowanie więzi i problem nadmiernego zużycia wody.

 

·         Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie:

- STALK. Obiekt wystawowy na Wiśle (Aksana Maria Wietrow) - służący eksponowaniu rozwiązań promujących projektowanie zrównoważone, biomimetykę oraz związane z nimi idee.

- Między materiałem a prawdą (Ewa Pęszkal) - meble o wytrzymałej, stabilnej konstrukcji z materiału na pozór nietrwałego, kojarzonego z jednorazowością.

- Italo Calvino, If on a winter's night a traveler – interpretacja (Hanna Piotrowska) – projekt dwóch książek – pierwsza zawiera tekst a druga prezentację rozwoju konkretnych wątków i określeń na przestrzeni powieści.

- Udomowienie zwierząt gospodarskich (Agata Małek) – prowokujące do refleksji nad obecnością i miejscem zwierząt w życiu człowieka wielofunkcyjne, porcelanowe naczynie, lampa/budzik oraz siedzisko (nowoczesny tron).

 

·         Akademia Sztuk Pięknych w Łodzi

- Dynamiczna identyfikacja wizualna sieci hosteli CUBE (Anna Dauenhauer) - umożliwia dostosowanie logotypu oraz pozostałych elementów  języka graficznego do przestrzeni, a także potrzeb hostelu.

- Projekt urządzenia usprawniającego procedurę tekstu kometowego (ILECA-28) (Marta Wota) - projekt specjalistycznego urządzenia wspierającego proces detekcji uszkodzeń i analizy naprawy DNA (test kometowy), powstały we współpracy z Uniwersytetem Medycznym w Łodzi.

- Projekt maski z pogranicza światów – wirtualnego i realnego (Mikołaj Chrostowski) dla branży gier wideo.

- Typy osobowości a preferencje w wystroju wnętrz (Izabela Krześlak) – kolekcja dywanów.

 

·         Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach

- Obserwatorium dźwięku. Instalacja multimedialna o charakterze edukacyjnym (Kacper Mutke) - interaktywna, edukacyjna instalacja multimedialna służąca do obserwacji dźwięku.

- Pamiętam – obiekty wyrażające pamięć o zmarłym w myśl nurtu less waste (Martyna Piątek) – projekt odnoszący się do słowiańskiej tradycji czczenia zmarłych, składający się z arkuszy do spalania, czarkę pamięci ze zbiornikiem na popiół, poziomy wazon na cięte kwiaty oraz donicę z terakotowym wkładem nawadniającym.

- Liternictwo Mikołowa. Zestaw krojów inspirowanych mikołowskimi szyldami (Weronika Mehr) - trzy kroje pisma: Jakelka, Lipsta i Filipek zrealizowane w oparciu o przykłady dawnego liternictwa szyldowego, tworzonego przez mikołowskich rzemieślników.

- Lumo – akcesoria rowerowe do przewożenia psów (Agnieszka Uchyła) - linia akcesoriów umożliwiających przewożenie psa podczas podróży rowerem.

 

·         Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku

- Lata 90. O czym szumią ortaliony. (Hanna Kmieć) – książka - podróż sentymentalna do tytułowych lat dziewięćdziesiątych.

- Anatomikon – ilustrowany atlas anatomiczny (Jakub Baracz) - projekt atlasu anatomicznego dla dzieci w wieku szkolnym.

- Szykownik. Świadomy rytuał piękna (Magdalena Karpińska) - zestaw mebli składający się z toaletki, stołka i kamerdynera jako odpowiedź na powszechnie panujące przekonanie o tym, że toaletka jest meblem nieaktualnym i wymagającym odświeżenia.

- Mieszkać na drzewie. Projekt HUBA (Paweł Lewandowski) - namiot, specjalnie zaprojektowany do zawieszania na drzewie.

 

·         Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu

- Specjalistyczny pojazd do montażu i utrzymania oznakowania pionowego dróg. Projekt koncepcyjno– funkcjonalny (Agata Rosiecka).

- Siedziska aktywne (Kamila Wolska) - aktywne, ruchome siedzisko, które dzięki zaokrąglonej podstawie w kształcie soczewki, obraca się i buja na boki w każdym kierunku.

- Projekt podręcznika do nauki języka migowego (Roxana Goncerzewicz) - podręcznik oraz plansze i plakaty popularyzujące język migowy w Polsce.

- HOME (Maria Bartosiak) – subiektywna, artystyczna wypowiedź zainspirowaną formami natury.

 

·         Uniwersytet Artystyczny w Szczecinie

- Mebel dla przedszkolaka (Nikola Kowalska) - do użytku indywidualnego z możliwością grupowania kilku stolików do pracy zespołowej

- Projekt książki aktywnościowej dla dzieci pt. Słowianek, czyli zabawy i tradycje słowiańskie według pór roku (Patrycja Posyłajka) – książka edukująca najmłodszych w zakresie polskiej kultury, bogatej we własne tradycje i święta

- Bomba witaminowa – gra edukacyjna (Justyna Kwidzińska) - projekt przeznaczony dla dzieci od ósmego roku życia oraz ich rodziców

- ŻYCIE POMIĘDZY – projekt przestrzeni wspólnej blokowiska w Goleniowie (Karolina Owczarz) – zwracająca uwagę na problem degradacji osiedli wielkopłytowych propozycja rozwiązania dla wspólnej przestrzeni blokowiska z lat 70. XX wieku

 

·         Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie

- Dziecko w świecie dorosłych. Projekt aplikacji mobilnej wspierającej budowanie poczucia sprawczości u dzieci (Aleksandra Badura) – aplikacja „Szwendam się” zaprojektowana dla dzieci w przedziale wiekowym 4-5 lat, przeznaczona przede wszystkim do zabawy

- Wobec konsumpcji. Model wzorcowej marki opartej o założenia zrównoważonego rozwoju oraz produktu wspierającego jej wizerunek (Dominik Kłóś) - model marki opartej na wartościach rzemieślniczych (m.in. szczerości, autentyczności, transparentności), a także produkt symbolizujący wartości marki, których celem jest zwrócenie uwagi na przeciwdziałanie nadprodukcji i nadkonsumpcji oraz ich negatywnym skutkom

- Domowe biuro-mebel organizujący przestrzeń pracy (Anna Markowska)

- Kolekcja ubiorów inspirowana mistycznym klimatem i ukrytym pięknem przyrody w Południowej Anglii – Lichenes (Anna Kaniewska) – kolekcja w duchu Zero Waste zainspirowana zdjęciami porostów na kamieniach – efekt zafascynowania kształtem, barwą, strukturą i formą porostów oraz rozważań nad środowiskiem naturalnym, obserwacji otaczającego nas świata i reakcją projektanta na problemy z nim związane.

 

 

wstęp wolny.