Międzynarodowa Wystawa Grafiki, Japonia i Polska Międzynarodowa Wystawa Grafiki, Japonia i Polska jest reekspozycją wystawy przygotowanej wspólnie przez krakowskie Triennale Grafiki i artystów japońskich skupionych wokół Kioto, prezentowanej w roku 2010 w Miejskim Muzeum w Kioto oraz w Muzeum Prefektury Shimane w Japonii. Obecnie wystawę gościć będą Katowice w Galerii Rondo Sztuki w ramach współpracy pomiędzy krakowskim SMTG i katowicką ASP. Wystawa polsko-japońska rozpoczyna cykl wystaw, którego apogeum będzie we wrześniu br. pokonkursowa wystawa Międzynarodowego Triennale Grafiki w Krakowie. Na wystawie eksponowane będą 82 prace polskich grafików, których autorami jest 32 artystów z całej Polski zestawione z 77 pracami artystów z Japonii. Jest to wystawa przeglądowa, międzypokoleniowa, która stara się pokazać to, co pod względem treściowym i warsztatowym odzwierciedla postawy współcześnie tworzących artystów grafików. Obie części wystawy, zarówno część polska jak i japońska, prezentują szeroki wachlarz dokonań artystycznych, które stwarzają możliwości poznawcze i porównawcze. Swój przyjazd na otwarcie wystawy zapowiedziało 15 gości z Japonii. Nie może zabraknąć obecności naszych artystów. Zapraszamy. Do zobaczenia w Rondzie Sztuki. Fenomen niegasnącej fascynacji grafiką artystyczną, widoczny poprzez aktywność sieci ośrodków rozsianych na mapie świata, jest może tym bardziej wyraźny i widoczny dziś, pośród przetaczających się kolejnych fal dyskusji nad adekwatnością języka współczesnej sztuki. Miłość do grafiki, respektującej niezmienną w swej istocie dyscyplinę powoływania do życia obrazów, wytworzyła jednak dla niej odrębną, trochę alternatywną przestrzeń funkcjonowania. To przestrzeń często kameralna i prywatna - lokująca się z dala od bieżącego zgiełku, kontemplująca bezinteresowne piękno przenikające wszystkie sfery życia, poszukująca w harmonii bardziej niż w rewolucji, motywacji rozwoju. Japonia i Polska - dwa znaczące punkty na graficznej mapie świata - to kraje, w których mimo zupełnie różnych okoliczności pojawienia się i kolejnych przeobrażeń, wciąż widać żywe zainteresowanie grafiką wśród kolejnych pokoleń twórców. Po Pathenon Tama Cultural Center (1997), Centrum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha (2003), Kioto Municipal Museum of Art, Annex (2010), tym razem w katowickiej Galerii Rondo Sztuki mamy sposobność obserwować spotkanie tych odmiennych, a jednocześnie bardzo bliskich sobie światów. Grafika japońska od początku - od kiedy tylko pojawiła się w Polsce - budziła wielki zachwyt wśród miłośników tej dyscypliny. Ładunek emocji jaki niesie, wyczuwalny stopień koncentracji i ogromny szacunek dla języka (warsztatu) to cechy, które sytuują ten przekaz ponad kulturowym kodem, stając się nierzadko wręcz punktem odniesienia. „Przemijający, ulotny świat”, zawarty w śladach na papierze tworzy rodzaj inspirującej korespondencji - dialogu, odkrywającego nieznane, lecz przeczuwane wymiary piękna. Wymaga jednak ciszy i skupienia, ujawniając tym samym deficyt współczesności. To intuicyjne i zmysłowe doświadczenie, determinowane wielowiekową tradycją wymyka się próbom racjonalnej klasyfikacji.... Jest poza/ponad słowem. Tak też dzieje się w tym wypadku. Dawno już przecież zatarł się tak zwany „narodowy charakter szkół”. Widzimy dziś dużo więcej, szybciej i łatwiej, co nie może pozostawać bez wpływu na zmiany naszego postrzegania. Paradoksalnie jednak - tym głębszy sens wydają się mieć inicjatywy tego typu spotkań. Grafika nie stanowi już - na szczęście - jedynie powierzchni, odbieranej poprzez zachwyt nad egzotyką odmienności. Jest raczej przestrzenią spotkania, dzięki której możemy dowiedzieć się wiele również o nas samych. Grzegorz Hańderek |