Festiwal Filmów Kultowych w Rondzie Sztuki

16-20 maja 2012
Rondo Sztuki

16-18 maja 2012, od godz. 10:00
Festiwal Filmów Kultowych. Warsztaty: od concept artu do teasera- wizualna strona preprodukcji. Prowadzenie: Jacek Rokosz
Jacek Rokosz (ur. 1977). Absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej w Łodzi. Od 2002 wykładowca na macierzystej uczelni: najpierw w stopniu asystenta na Wydziale Operatorskim (specjalizacja film animowany-efekty specjalne), a obecnie w stopniu adiunkta. W roku 2009 zdobył tytuł doktora sztuki filmowej. Związany ze studiami filmowymi: Se-Ma-FOR i OPUS FILM. Realizował efekty specjalne do filmów: Piotruś i wilk (Oscar, 2007), Wymyk ( najlepszy debiut 2010 Festiwal Filmowy w Gdyni). Zrealizował 5 krótkometrażowych filmów animowanych. W 2011 powołany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego na eksperta Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. Pomysłodawca cyklu pokazów filmowych Najgorsze filmy Świata. Współtwórca podcastu o tematyce filmowej: Sklepik z horrorami.

19-20 maja 2012, od godz. 10:00
Festiwal Filmów Kultowych. Warsztaty: Co to jest animatik?
Prowadzenie Wojtek Wawszczyk
Wojtek Wawszczyk (ur. 16 sierpnia 1977 w Cieszynie) – rysownik, reżyser, scenarzysta, animator i autor oprawy plastycznej filmów animowanych. Studiował animację w PWSFTviT. Stypendysta niemieckiej Filmakademie Baden-Wuerttemberg w Ludwigsburgu. Podczas studiów zrealizował Headless (Bez głowy, 1999) i Mouse (Mysz, 2001). Współzałożyciel niezależnej grupy animatorów Studio Ploi, w której zrealizował filmy reklamowe oraz swoją krótkometrażówkę Pingwin (2002). W latach 2003-2005 pracował w Digital Domain w Los Angeles, gdzie współtworzył animację do filmów Ja, robot, Æon Flux i minutowy film promocyjny dla Wytwórni Disneya. W 2004 roku kierował grupą animatorów w Prana Studios w Bombaju przy realizacji filmowych wstawek do gry Fight Club. W 2007 roku skończył realizację krótkometrażówki Splinter (Drzazga), która jest połączeniem malarstwa z komputerową animacją 3D. Wykładał animację i reżyserię filmu animowanego na założonym przez siebie Wydziale Animacji w Warszawskiej Szkole Filmowej i na krótkich warsztatach w Elblągu, Mariborze (Słowenia), Dreźnie i Stuttgarcie (Niemcy), Londynie. W 2007 prowadził grupę animatorów przy realizacji filmu Kamila Polaka Świteź. W 2011 wspólnie z Tomaszem Leśniakiem i Jakubem Tarkowskim wyreżyserował i animował pełnometrażową adaptację komiksu "Jeż Jerzy". Obecnie razem z Kamilem Polakiem zarządza warszawskim studiem animacji Human Ark gdzie m.in. reżyseruje reklamy z popularnej serii Serce i Rozum. Dodatkowo wykłada reżyserię filmu animowanego w Polsko-Japonskiej Wyzszej Szkole Technik Komputerowych w Warszawie.

19-20 maja 2012
19.05 w godz. 10.00 – 01.00
20.05 w godz. 10.00 - 18.00
Festiwal Filmów Kultowych. Prezentacja komiksów w witrynie Ronda Sztuki: „Ghost world”, „Czasem”, „Łauma”

„Czasem” to wspólny album Marcina Podolca, jednego z najzdolniejszych polskich rysowników, oraz Grzegorza Janusza, powszechnie uważanego za najlepszego scenarzystę komiksowego w Polsce. To opowieść o zupełnie niezwykłym odkryciu, jakiego główny bohater dokonuje w starej willi, do której właśnie wprowadził się z żoną. Znalezisko to przez długi czas wydaje mu się czymś najlepszym, co przytrafiło mu się w życiu. Do momentu, gdy okaże się przekleństwem. Fantastycznie narysowana przez Podolca, autora „Kapitana Sheera”, historia wciąga i trzyma w napięciu do samego końca.
Zawsze fascynowały mnie historie o bezludnych wyspach. Gdy byłem przedszkolakiem, ojciec czytał mi „Robinsona Cruzoe” Defoe, a ja słuchałem z wypiekami na twarzy. W podstawówce, gdy nauczyłem się czytać, sięgnąłem po „Wyspę skarbów” Stevensona, „Wyspę doktora Moreau” Wellsa i „Tajemniczą wyspę” Verne'a. W liceum przeczytałem „Władcę Much” Goldinga i „Wyspę” Ballarda. Na studiach zafascynowała mnie powieść „Großes Solo für Anton” Rosendorfera. W wieku lat trzydziestu poznałem „Wyspę dnia poprzedniego” Eco. A gdy skończyłem czterdzieści lat, postanowiłem sam napisać coś o bezludnej wyspie. Owocem tego postanowienia jest scenariusz albumu „Czasem”. Coś mi się zdaje, że doszedłem do zupełnie innych wniosków niż Defoe- mówi Grzegorz Janusz.

„Ghost World” to jedna z najsłynniejszych powieści graficznych w historii, klasyk gatunku. Jej poszczególne rozdziały ukazywały się najpierw w tworzonej przez Dana Clowesa serii „Eightball”, która przyniosła mu liczne nagrody i uznanie. Zebrane w album stały się bestsellerem – do dziś sprzedano ponad 100 tys. egzemplarzy. „Ghost World” otrzymało też Ignatz Award za najlepszy album roku – prestiżowe wyróżnienie dla komiksów niezależnych.
Za scenariusz do filmowej adaptacji swojego komiksu Clowes otrzymał Oscara. Film, w którym wystąpili m.in. Steve Buscemi i Scarlett Johanson, podobnie jak komiks, okazał się sukcesem.
Daniel Clowes urodził się w Chicago, jak sam mówi „w dniu 29 urodzin Jayne Mansfield” (14 kwietnia 1961). Rysownik i scenarzysta przywołuje tę dziś już trochę zapomnianą aktorkę i sex-bombę nie bez przyczyny. Wpisuje się ona bowiem doskonale w jego ulubioną stylistykę – popkultura lat 50., filmy i reklamy z tamtego okresu. Clowes tworzy na ich bazie mroczną satyrę na amerykańską klasę średnią.
Clowes studiował sztukę w Pratt Institute w Nowym Jorku, uważa jednak siebie za samouka. Po uzyskaniu dyplomu przez kilka lat bezskutecznie próbował znaleźć pracę związaną z jego wykształceniem w Nowym Jorku, w końcu wrócił do Chicago. Jego pierwszą komiksową serią był Lloyd Llewellyn opublikowany w 1985 r. W jej siedmiu zeszytach odnaleźć można było wszystkie inspiracje Clowesa – filmy SF i horrory klasy B, super-bohaterowie, powieści kryminalne, magazyn Mad. Kolejną serią był słynny Eightball, tworzony do dnia dzisiejszego od 15 lat. Na jej łamach pojawiały się odcinki, zebranych potem w albumy, komiksów Like a Velvet Glove Cast in Iron, Ghost World, David Boring. Eightball przyniósł Clowesowi wiele prestiżowych nagród, m.in. Harvey, Eisner i Ignatz Comics Awards, w zasadzie we wszystkich kategoriach.
W 2001 r. Clowes wspólnie z Terrym Zwigoffem zrealizowali filmową adaptację Ghost World. Obraz uznany został jednym z najlepszych filmów roku i przyniósł autorom nominację do Złotego Globu i Oscara w kategorii „Najlepszy Scenariusz Adaptowany”. Kolejnym wspólnym dziełem obu panów jest Tajemnicza Akademia Sztuk Pięknych, również oparta na komiksach Clowesa.
Dan Clowes stale współpracuje z takimi magazynami, jak Details, The New Yorker, Blab!, Cracked, Esquire czy Village Voice, żeby wymienić tylko kilka. Jest autorem okładek płyt takich zespołów, jak Supersuckers, Urge Overkill, YoLa Tengo, często wykonuje pracuje dla słynnej wytwórni muzycznej SubPop. Zrobił także animowany teledysk do piosenki I Don’t Wanna Grow Up grupy Ramones i plakat do filmu Happiness Todda Solondza.
Obecnie mieszka w Oakland, Kalifornia, z żoną Eriką i synem Charlie.

„ŁAUMA”/ scenariusz i rysunki: Karol „KRL” Kalinowski
Dorotka, dziewczynka z dużego miasta, wyrusza do Łojm, wsi malowniczo położonej w sercu Suwalskiego Parku Krajobrazowego. Ale cel tej wizyty szybko przestaje być tylko turystyczny. Na miejscu okazuje się bowiem, że jej babcia zginęła w tajemniczych okolicznościach. Po pogrzebie rodzina postanawia w Łojmach zostać. Choć to dla nich szokująca odmiana, mimo paru niewygód życie w chatce na skraju lasu zaczyna im się podobać. I wszystko byłoby pięknie, gdyby pewnego razu tata Dorotki nie zabił węża, mieszkającego pod kredensem...
Tak właśnie zaczyna się „Łauma”, najnowszy album Karola „KaeReLa” Kalinowskiego. W tej obyczajowej historii autor brawurowo łączy elementy komediowe, sceny fantastyczne i chwile prawdziwej grozy. A wszystko to głęboko zanurzone w jaćwieskich wierzeniach i legendach.
Jaką rolę w komiksie odegra bałtyjski bóg piorunów Perkun, muzyka country i kim jest łauma?
Odpowiedzi szukajcie na kartach wyjątkowego albumu pt. „Łauma”.