design 32

od 25 lipca 2014 do 31 sierpnia 2014
Rondo Sztuki

Już po raz piaty organizowany jest projekt DESIGN 28 – czyli unikatowy w Polsce konkurs na Najlepszy Dyplomy Projektowy. W tym roku następuje zmiana nazwy projektu na DESIGN 32, gdyż już nie siedem, a osiem publicznych uczelni artystycznych pokazuje osiągnięcia swoich najlepszych dyplomantów. Od 2014 roku do grona dołącza bowiem Akademia Sztuki w Szczecinie.
32 dyplomantów z publicznych uczelni artystycznych walczyć będzie o zdobycie tytułu NAJLEPSZEGO DYPLOMU PROJEKTOWEGO!

Kto?
32 dyplomantów, wyselekcjonowanych przez swoje uczelnie. Projektanci z nieszablonowymi pomysłami i innowacyjnymi rozwiązaniami.
Skąd?
Najlepsze Dyplomy Projektowe z ośmiu publicznych uczelni artystycznych z Polski: Akademii Sztuk Pięknych z Gdańska, Katowic, Krakowa, Łodzi, Warszawy i Wrocławia, a także z Uniwersytetu Artystycznego z Poznania oraz, w tym roku po raz pierwszy, z Akademii Sztuki w Szczecinie.
Gdzie?
Galeria Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach Rondo Sztuki
Kiedy?
25.07.-31.08.2014
Wernisaż: 25.07., godz. 17.00

 
W tym roku hasłem przewodnim projektu DESIGN 32 są zmysły. Design zaprojektowany przez tegorocznych absolwentów publicznych uczelni artystycznych odpowiada bowiem na potrzeby wszystkich zmysłów: jest estetyczny, funkcjonalny, wielowymiarowy, sensualny i robiony na miarę. Jak co roku, pod koniec czerwca dowiedzieliśmy się, jakie projekty zostały wytypowane do konkursu. Reprezentują one bardzo szerokie spektrum: od produktu, poprzez ceramikę, projektowanie ubioru, architekturę wnętrz do projektowania graficznego. Co roku Design 32 diagnozuje aktualny stan młodego projektowania w Polsce, warto więc zajrzeć na wystawę i zobaczyć jak wygląda przyszłość polskiego designu!

W tym roku jury obradowało w nastepujacym składzie:

1. prof. Janusz Akermann, Dziekan Wydziału Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku
2. prof. Antoni Cygan, Rektor Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach
3. prof. Andrzej Ziębliński, Dziekan Wydziału Form Przemysłowych Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie
4. dr hab. Mariusz Włodarczyk, Prorektor ds. nauki, rozwoju i pozyskiwania funduszy Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi
5. prof. Marek Owsian, Dziekan Wydziału Architektury i Wzornictwa Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu
6. dr hab. Ireneusz Kuriata, Dziekan Wydziału Sztuk Wizualnych Akademii Sztuki w Szczecinie
7. prof. Jerzy Bogusławski, Prorektor ds. inwestycji i rozwoju Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie
8. dr hab. Agata Danielak-Kujda, prof. ASP, Prorektor ds. artystyczno-badawczych i naukowych Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu
9. Janusz Fogler, Przewodniczący Zarządu ZAiKS
10. Edgar Bąk,  Stowarzyszenie Twórców Grafiki Użytkowej


Nagrody otrzymali:

Nagroda Rektorów
KONRAD STĘPIŃSKI

ASP ŁÓDŹ, Wydział: Wzornictwa i Architektury Wnętrz (promotor: Prof. ASP Mariusz Włodarczyk)
Projekt podpórki rehabilitacyjnej, wspomagającej pionizację dla osób z ograniczoną sprawnością ruchową.

Nagroda Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
DOROTA SYLWIA DĘBSKA

UA POZNAŃ, Wydział: Architektury i Wzornictwa (promotor: prof. Marek Owsian)
IBO – meble nie tylko do ogrodu

Nagroda Stowarzyszenia Autorów Zaiks
JOANNA DERLATKA, MAGDALENA RZESZOWSKA

ASP KATOWICE, Wydział: Projektowy (promotor: kwal. II st. Jerzy Wuttke, prof. ASP)
Wyposażenie przestrzeni o mobilne elementy i rekreacyjne według programu rozwoju poprzez ruch

Nagroda Marszałka Województwa Śląskiego
TOMASZ PYDO

ASP WARSZAWA, Wydział: Wzornictwa (promotor: prof. Jerzy Porębski)
Szkliwienie betonu – projekt badawczy

Nagroda Prezydenta Miasta Katowice
EMANUELA REDER

ASP GDAŃSK, Wydział: Architektury i wzornictwa (promotor: prof. Andrzej Lerch)
Rekreacja na morzu. Funkcjonalne - stylistyczne studium małego jachtu motorowego.

Wyróżnienie honorowe
1. KATARZYNA JENDRÓSKA-GOIK

ASP KATOWICE, Wydział: Projektowy (promotor: prof. Marian Oslislo)
Harmless Monster. Wideoklip do muzyki CocoRosie
2. BARTŁOMIEJ JAN PAWLAK
UA POZNAŃ, Wydział: Architektury i Wzornictwa (promotor: prof. Tomasz Matuszewski)
Zestaw lamp do przestrzeni biurowej
3. MAREK RYBICKI
ASP WROCŁAW, Wydział: Grafiki i Sztuki Mediów (promotor: ad. Tomasz Broda)
Plakaty „kulturalne”


Jak co roku swoja nagrodę przyzna też publiczność. Oddać swój głos można na dwa sposoby:
- głosując na stronie http://www.asp.katowice.pl/
- lajkując na profilu FB https://www.facebook.com/Design28

Głosy zostaną zliczone po zakończeniu wystawy, a wśród głosujących rozlosowane zostaną nagrody ufundowane przez młodą śląską markę 0-32






Patroni medialni:









design32
Prace zakwalifikowane do 5. edycji konkursu (każda uczelnia nominuje 4 prace):


ASP Szczecin

ADA KRAWCZAK
ASP Szczecin, Wydział Sztuk Wizualnych (promotor: dr hab. Ireneusz Kuriata)
Feel Stettin – projekt aplikacji mobilnej na smartphone

Dyplomantka szczecińskiej Akademii Sztuk Pięknych; Ada Krawczyk, umożliwia mieszkańcom oraz turystom poruszającym się po Szczecinie odkrycie historii tego miasta. Dzięki aplikacji Feel Stettin użytkownik, po odpowiedzi na trzy pytania może przenieść się w historyczne czasy niemieckiego Szczecina za pomocą archiwalnych zdjęć udostępnianych przez aplikację. Za pomocą Feel Stettin możemy zobaczyć jak dziesiątki lat temu wyglądało miejsce w którym stoimy teraz. Aplikacja jest grą, która pozwala poznać historię oraz przestrzeń Szczecina pełną zmian podyktowanych biegiem czasu.

PATRYCJA MAKAREWICZ
AS SZCZECIN, Wydział: Sztuk wizualnych (promotor: prof. Andrzej Tomczak)
Projekt identyfikacji wizualnej i systemu informacyjnego dla centrum medycznego dla zwierząt.

Dyplomantka szczecińskiej Akademii Sztuki Patrycja Makarewicz podjęła się stworzenia identyfikacji wizualnej dotyczącej centrum medycznego dla zwierząt. Klinika Lwie Serce, bo tak ma się nazywać instytucja, ma być odpowiedzią na złą sytuację zwierzęcej służby zdrowia. Praca obejmuje projekty recept, etykiet na leki, ale też całej przestrzeni centrum medycznego. Dominującym kolorem jest zieleń, która być może ma symbolizować nadzieję na poprawę zwierzęcej służby zdrowia.

SARAH WIŚNIEWSKA
AS SZCZECIN, Wydział: Sztuk Wizualnych (promotor: prof. Lex Drewiński)
Federico Femini. Plakaty do wybranych filmów Federico Felliniego.

Dyplomantka Sarah Wiśniewska oparła swój dyplom o twórczość Federico Felliniego. Projekt składa się z 10 plakatów i nawiązuje do inspiracji, jaką kierował się reżyser, a mianowicie kobiety – Femini. W celu oddania wiarygodności przedstawionego obrazu, dyplomantka posługuję się sztuką fotografii. W każdej z prac obecny jest symboliczny przedmiot – szminka do ust – będący symbolem kobiecości i delikatności. Czerwień wykorzystana w projekcie świetnie utożsamia kobiecy wdzięk, styl oraz charakter filmów Felliniego.

JUSTYNA HAJDUK
AS SZCZECIN, Wydział: Sztuk Wizualnych (promotor: dr hab. Leszek Żebrowski, prof.nadzw.)
Plakat nieobojętny. Problemy XXI wieku.

Każdego dnia zmagamy się z problemami oraz szukamy ich rozwiązań. Jednym z nich jest obojętność na zagadnienia społeczne, które rodzą konflikty i pomówienia. Próbę zwrócenia uwagi na tę dziedzinę podjęła Justyna Hajduk z AS w Szczecinie swoim zestawem plakatów pt.: „Plakat nieobojętny”. Prace dotyczą 11 zagadnień w tym: pornografii, pedofilii, eutanazji, biedy, konsumpcjonizmu, gender, homofobii, rasizmu, tępoty, aborcji oraz wojny. Wykorzystanie w projekcie przedmiotów codziennego użytku oraz ich modyfikacja jednoznacznie wskazują na tytuł plakatu oraz motywują do analizy danego zagadnienia trapiącego społeczeństwo.


ASP Katowice:

ANNA MŁYŃSKA
ASP Katowice, Wydział Projektowy (promotor: kwal. II st. Jerzy Wuttke, prof. ASP)
Kształtowanie wizerunku użytkownika w oparciu o akcesoria produktowe – odzież dla określonej grupy docelowej

Jak wyglądać odpowiednio na swoim stanowisku? Odpowiedzi na to pytanie udziela dyplomantka Anna Młyńska z ASP Katowice. Projektantka wraz z firmą Próchnik S.A, przedstawia model sukienki oraz kompletu składającego się z marynarki i spódniczki. Projekt jest przeznaczony dla kobiet chcących prezentować w ekskluzywny sposób swoją postać oraz stanowisko. Od zawsze współpracujące ze sobą –czerń i biel-nadają stylizacji poczucie dobrego smaku oraz szyku. Przedstawione zestawienia są idealnym ubiorem nie tylko do pracy ale też na randkę, imprezę czy spotkanie towarzyskie.

JOANNA DERLATKA, MAGDALENA RZESZOWSKA
ASP KATOWICE, Wydział: Projektowy (promotor: kwal. II st. Jerzy Wuttke, prof. ASP)
Wyposażenie przestrzeni o mobilne elementy i rekreacyjne według programu rozwoju poprzez ruch

Projekt mebli szkolnych MOBI ma być odpowiedzią na problem małej aktywności fizycznej wśród dzieci. Siedzisko umożliwiające kołysanie, obrót oraz stół z regulacją wysokości korzystnie wpływają na postawę ciała podczas długotrwałego siedzenia. Meble wykonane z drewna mają sprzyjać jakości zajęć szkolnych oraz komfortowi uczniów. Meble wyposażone w półeczki na książki lub przybory są przeznaczone dla uczniów w wieku 6-9 lat.

KATARZYNA JENDRÓSKA-GOIK
ASP KATOWICE, Wydział: Projektowy (promotor: prof. Marian Oslislo)
Harmless Monster. Wideoklip do muzyki CocoRosie

Dyplom Katarzyny Jendróskiej-Goik to obraz zainspirowany muzyką duetu CocoRosie oraz opowieściami Clarissy Pinkoli Estes. Praca poświęcona jest relacji jaka zachodzi między obrazem, dźwiękiem a słowem. Wideoklip umożliwia pokazanie procesów nieuchwytnych dla ludzkiego oka. Pozwala na podróż do świata natury oraz drzemiących w nas instynktów poprzez zastosowane w projekcie techniki takie jak m.in. time-lapse. Specjalne efekty oraz kolorystyka przenoszą odbiorcę do z surrealistycznego świata, zbudowanego przez elementy i postaci znane każdemu z nas

MARTA CICHOLEWSKA
ASP KATOWICE, Wydział: Projektowy (promotor: ad. Dr hab. Tomasz Bierkowski)
Przewodnik uczenia wizualnego – publikacja popularnonaukowa

Podobno jeśli chcemy się czegoś nauczyć najlepiej jeśli doświadczymy tego sami. Jeśli takiej możliwości mimo wszystko nie ma, olbrzymią rolę odgrywa język wizualny. Właśnie on jest kluczowym kanałem poznania świata. To dzięki niemu potrafimy poznać rzeczy wcześniej przez nas niezauważone. Marta Cicholewska, dyplomantka ASP w Katowicach zredagowała publikację mającą przybliżyć temat nauczania wizualnego i wykorzystywania go w sferze edukacji. Projekt jest skierowany do nauczycieli, wykładowców, osób prowadzących kursy oraz animatorów. Ma wytłumaczyć oraz podkreślić rolę pomocy wizualnych w procesie edukacji.


ASP GDAŃSK:

ANNA OKRASSA
ASP GDAŃSK, Wydział Grafiki (promotor: prof. Sławomir Witkowski
Identyfikacja wizualna Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie

W naszej pamięci najczęściej przechowujemy symbole i proste komunikaty. Znak pełni kluczową rolę w identyfikacji danej firmy czy instytucji. Wyzwania jakim jest przedstawienie Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie za pomocą znaku graficznego podjęła się Anna Okrassa z gdańskiego ASP. Identyfikacja wizualna obejmuje kolorystykę, materiały reklamowe oraz promocyjne. Głównymi hasłami projektu są prostota i uniwersalność, które mają jednoznacznie przedstawiać nadmorską instytucje kulturalną posługując się barwami charakterystycznymi dla morskiego krajobrazu.

EMANUELA REDER
ASP GDAŃSK, Wydział: Architektury i wzornictwa (promotor: prof. Andrzej Lerch)
Rekreacja na morzu. Funkcjonalne - stylistyczne studium małego jachtu motorowego.

Nowatorski projekt jachtu, autorstwa Emanueli Redera umożliwia rekreację siedmiu pasażerów w tym jednej osoby niepełnosprawnej poruszającej się na wózku inwalidzkim. Rozwiązania zastosowane w projekcie są uniwersalne, to znaczy odpowiednie dla osób sprawnych oraz niepełnosprawnych fizycznie. Uwzględnienie tych założeń udowadnia że spełnienie potrzeb różnych użytkowników wzbogaca pracę w nowe funkcje. W efekcie powstaje wygodny i komfortowy jacht, o nowatorskiej strukturze, pełnej ciekawych rozwiązań użytkowych.

KAROLINA KRYCH
ASP GDAŃSK, Wydział: Architektury i Wzornictwa (promotor: dr hab. Marek Średniawa)
Matka z dzieckiem w pociągu

Dyplomowy projekt Karoliny Krych ma ułatwić podróżowanie osobom z małymi dziećmi. Wagon pociągu zmienia się w przestrzeń przystosowaną do podróży zarówno dla mam z pociechami jak i pozostałych pasażerów. Zaprojektowany fotel daje poczucie bezpieczeństwa oraz prywatności, tak ważnej dla każdego z podróżujących. Miejsca posiadają możliwość dowolnego modyfikowania i dostosowywania do potrzeb. Mają być nowym wygodnym elementem pociągów, co może zmienić pogląd na temat podróżowania kolejami.

PATRYK HARDZIEJ
ASP GDAŃSK, Wydział: Grafiki (promotor: dr Adam Kamiński)
Polskie znaki graficzne

Publikacja Patryka Hardzieja pt.:”Polskie znaki graficzne” jest poświęcona projektom graficznym które powstały w drugiej połowie XX wieku. Szczegółowo dotyczy ona znaków zaprojektowanych w latach 1946-1996 przez sławnych projektantów takich jak: Stefan Bernaciński, Ryszard Bojar, Roman Duszek czy Jarosław Jasiński. Publikacja jest wzbogacona o wywiady z mistrzami polskiego znaku graficznego, które mają pełnić rolę merytoryczną oraz pomocy z zrozumieniu historii polskiego projektowania grafiki użytkowej. Dzięki publikacji możemy zapoznać się historią znaków graficznych przypisanych do Wydawnictwa Naukowego PWN, PKO Banku Polskiego czy też Polskich Linii Lotniczych, rozpoznawalnych przez wszystkie pokolenia.


ASP ŁÓDŹ

ANNA ROMANOWSKA
ASP ŁÓDŹ, Wydział Tkaniny i Ubioru (promotor: dr hab. Sylwia Romecka-Dymek)
I Sepcjalizacja: Asymilacja elementów ubioru. Autorska kolekcja damskich ubiorów użytkowych
II Specjalizacja: Kolekcja toreb inspirowana asymilacją elementów ubioru

Dyplomantka łódzkiej Akademii Sztuk Pięknych podjęła się rozwiązania problemu, który dotyka większość z nas. Stylizacja na jeden wieczór, komplet który kupujemy na jedną okazję czy zwyczajne znudzenie danym ubraniem. Teraz już nie. Projekt Anny Romanowskiej przedstawia kolekcja ubiorów przekształcalnych. Zestaw możemy dowolnie zmieniać, dodawać i zabierać poszczególne elementy, uwydatniać i niwelować akcenty kolorystyczne. Dodatkiem do garderoby są torby, które możemy dowolnie zestawiać z wybranymi formami ubioru.

KONRAD STĘPIŃSKI
ASP ŁÓDŹ, Wydział: Wzornictwa i Architektury Wnętrz (promotor: Prof. ASP Mariusz Włodarczyk)
Projekt podpórki rehabilitacyjnej, wspomagającej pionizację dla osób z ograniczoną sprawnością ruchową.

UP to nowe rozwiązanie do użytku w ośrodkach leczniczych i szpitalach. Jest to podpórka rehabilitacyjna wyposażona w sprężyny gazowe, które umożliwiają wstawanie pacjenta bez wysiłku. Użytkownik znajdując się między osiami może poruszać się w dowolnym kierunku bez konieczności zmiany pozycji swojego ciała. Urządzenie ze względu na małe rozmiary zdecydowanie ogranicza zajmowaną przestrzeń a tym samym zwalnia z konieczności ciągłego składania i rozkładania.

MAŁGORZATA TUMIŁOWICZ
ASP ŁÓDŹ, Wydział: Grafiki i Malarstwa (promotor: prof. Nadzw. Sławomir Kosmynka)
Magazyn lifestylowy Moda Mag. Prezentacja w wersji drukowanej oraz wersji przygotowanej na platformie iPad.

MODA MAG to magazyn lifestylowy poświęcony miastu Łódź, a przy tym także modzie, sztuce, muzyce oraz stylu życia. Jego głównymi czytelnikami są osoby młode. Postęp techniczny wyparł gazety drukowane, zastępujące je ekranami dotykowymi. Tu właśnie pojawia się główny aspekt projektu Małgorzaty Tumiłowicz. Przeniosła ona zaprojektowane przez siebie czasopismo na platformę iPad, nadając mu wymiar prasy elektronicznej. Magazyn jest bogaty w style typograficzne, minimalistyczną kompozycję layoutów oraz fotografie wykonane przez samą autorkę.

MARTA GAJDA
ASP ŁÓDŹ, Wydział: Wzornictwa i Architektury Wnętrz (promotor: dr hab. Bartosz Hunger)
Projekt adaptacji budynku dawnego kina „Gdynia”, znajdującego się przy ul. Tuwima 2, na hostel

Projekt dyplomantki Marty Gajdy z łódzkiej Akademii Sztuk Pięknych skupia się na przywróceniu świetności zabytkowego budynku, dawnego kina „Gdynia”. Projekt ma uchronić luksusowy iluzjon przed popadnięciem w ruinę. Dawna funkcja miejsca będzie spełniona poprzez kino letnie, umieszczone w patio budynku, co będzie dodatkową atrakcją dla gości przybywających do hostelu. Dolną kondygnację ma zajmować kawiarnia, na wyższych ulokowane mają być pokoje gościnne. Całość wystroju ma być utrzymana w chłodnym, industrialnym stylu zagwarantowanym przez metalowe elementy mebli oraz przeważającą biel.


UA POZNAŃ:

BARTŁOMIEJ JAN PAWLAK
UA POZNAŃ, Wydział: Architektury i Wzornictwa (promotor: prof. Tomasz Matuszewski)
Zestaw lamp do przestrzeni biurowej

L117 to rodzina lamp projektu Bartłomieja Jana Pawlaka z UA w Poznaniu. Specyfika kompletu polega na tym, że spełnia on wszystkie techniczne i funkcjonalne potrzeby. Wyprodukowanie lamp wymaga jak najmniejszej liczby procesów produkcyjnych a przez to skraca czas oraz koszt produkcji. Zastosowane w urządzeniach światło jest zbliżone do dziennego, przez co działa pobudzająco i dodaje energii do pracy. Lampy poza swoją podstawową funkcją mają również pełnić funkcję dekoracyjną. Ich prosty a za razem syntetyczny wygląd jak i jasna obudowa, sprawiają iż są odpowiednie do zagospodarowania przestrzeni biurowej.

DOROTA SYLWIA DĘBSKA
UA POZNAŃ, Wydział: Architektury i Wzornictwa (promotor: prof. Marek Owsian)
IBO – meble nie tylko do ogrodu

Każdy z nas marzy o chwili relaksu w wygodnym ale i funkcjonalnym fotelu. Dorota Dębska z UA w Poznaniu umożliwia nam wyposażenie naszego domu jak i ogrodu w zestaw takich funkcjonalnych mebli. Komplet wykonany ze stali i aluminium składa się z projektu krzesła oraz stołu. Krzesło nie pełni jedynie swojej standardowej funkcji ale może również zostać przekształcone w wygodny fotel, co zapewniają jego gabaryty. Stół poza podstawowym blatem posiada okrągły pojemnik o funkcji magazynu, który może nam posłużyć jako miejsce gromadzenia drobiazgów czy gazet ale też jako „kwietnik domowy”. Wykończenie oraz kolorystyka mebli zależy od kontekstu i upodobań użytkownika.

MACIEJ MAJCHRZAK
UA POZNAŃ, Wydział: Grafiki i Komunikacji Wizualnej (promotor: prof. Krzysztof Kochnowicz)
Słownik – projekt fontu

Słownik to rodzina pism, która ma być odpowiedzią na takie czynniki jak ekonomia czy czytelność. Charakter znaków jest oparty na śladzie pióra ze ściętą stalówka. Formy liter są dopracowane, znaki są czyste i solidne, a kształty bardziej organiczne niż geometryczne. Font Słownik ma za zadanie sprostać nie tylko dobrym warunkom druku.

PRZEMYSŁAW DOLIWA
UA POZNAŃ, Wydział: Architektury Wnętrz i Scenografii (promotor: prof. Józef Jurek)

Hotel w przestrzeni adaptowanej. Browar Mycielskich w Kobylepolu.
Przedmiotem projektu jest północno-wschodnia połowa budynku Browaru Mycielskich w Kobylepolu. Projekt zakłada adaptację nieużywanej od 1976 roku przestrzeni na kompleks hotelowy. Ma się on składać z pięciu części przeznaczonych dla gości wśród których można wyróżnić: klub na poziomie obejmującym piwnicę, recepcję oraz restaurację, centrum konferencyjne oraz przestrzeń hotelową. Całość wystroju utrzymana ma być w duchu wczesnego modernizmu z przełomu XIX i XX wieku.


ASP WARSZAWA:

BARTOSZ BOROWICZ
ASP Warszawa, Wydział Wzornictwa (promotor: prof. Michał Stefanowski)
Rower dla seniora 2030

Sport jest dla wszystkich, nie tylko dla osób młodych. Dowodem na to jest projekt Borowicza. Dyplom dotyczy roweru dla seniora. Posiada on trzy koła gwarantujące stabilność oraz wygodę, wspomaganie elektryczne umożliwiające łączenie dwóch pojazdów, tak aby jechały obok siebie oraz pełne oparcie pleców dające komfort. Pojazd jest wyposażony w elektronikę dającą możliwość bieżącej diagnostyki rowerzysty. Projekt jest poprzedzony analizą starzejącego się społeczeństwa europejskiego oraz sytuacji seniorów przez co idealnie spełnia swoją funkcję oraz wymagania użytkowników.

MAGDALENA PAWLAS
ASP WARSZAWA, Wydział: Wzornictwa, (promotor: ad. Dr Tomek Rygalik)
Dress me up – poszukiwanie innowacyjnych rozwiązań na pograniczu projektowania ubrań i mebli

Czy istnieje szansa na połączenie świata mebli oraz ubioru? Jak widać tak. Dowodem na to jest dyplom projektowy Magdaleny Pawlas. Jej praca łączy obie dziedziny, a równocześnie dostarcza rozwiązań takiego problemu jak zimne wieczory zarówno na zewnątrz jak i wewnątrz pomieszczeń. Projektem jest fotel i kamizelka. Fragment garderoby może posłużyć nam zarówno jako ciepły ubiór oraz okrycie fotela zapewniające komfort i wygodę. Takie rozwiązanie sprawia że fotel staje się przyjazną przestrzenią zapewniającą nam relaks i wypoczynek bez znaczenia jaka panuje temperatura.

MARTYNA SYNKIEWICZ
ASP WARSZAWA, Wydział: Grafiki (promotr: prof. Lech Majewski)
Cykl plakatów do festiwalu Warsaw Summer Jazz Days

Cykl plakatów autorstwa Martyny Synkiewicz jest owocem uczucia, jakim autorka darzy muzykę. W swojej pracy wykorzystała własne portrety aby oddać charakter muzyki, która ją pasjonuje. Każdy z plakatów jest inny, budzi odmienne emocje, niezaprzeczalnie jednak każdy z nich kojarzy się z jazzem oraz gorącym latem. Prace są przykładem wykorzystania typografii w oddawaniu uczuć, emocji a także informacji.

TOMASZ PYDO
ASP WARSZAWA, Wydział: Wzornictwa (promotor: prof. Jerzy Porębski)
Szkliwienie betonu – projekt badawczy

Praca dyplomowa Tomasza Pydo z warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych jest idealnym przykładem połączenia nauki oraz sztuki. Projekt polegał na zbadaniu technologicznych możliwości szkliwienia betonu oraz znalezieniu zastosowania dla tej nowej technologii. W wyniku doświadczeń otrzymano wyniki uwydatniające cechy szkliwionego betonu. Wśród nich wymienione zostały m.in.: możliwość odlewania pełnych brył o dużych gabarytach oraz wykonania grubych przekrojów ścianek, odporność na wodę, łatwość w czyszczeniu oraz odporność na wysoką temperaturę. Ze względu na cechy charakterystyczne materiał ten może znaleźć zastosowanie w małej architekturze miejskiej, meblach miejskich czy też kominkach ogrodowych.


ASP KRAKÓW:

DAGMARA ŚLIWIŃSKA
ASP KRAKÓW, Wydział: Form Przemysłowych (promotor: prof. Jan Nuckowski)
Projekt dokumentów stwierdzających tożsamość obywatela Rzeczpospolitej Polskiej

Dowód osobisty, paszport, prawo jazdy czyli dokumenty pełniące funkcje informacyjną. Nie tylko. Dyplom projektowy Dagmary Śliwińskiej łączy podstawową rolę dokumentów tożsamości ze sztuką. Poza tym że są one estetyczne i funkcjonalne, mają również przybliżać posiadaczowi twórczość wybitnych, współczesnych polskich grafików i artystów. Dodatek z zakresu sztuki ma być główną formą zabezpieczenia, będącą nowoczesnym rodzajem ochrony naszych dokumentów. Przy zachowaniu formy oraz estetyki, ma służyć czytelnością oraz spełniać obowiązujące normy.

KAJA KORDAS
ASP KRAKÓW, Wydział: Form Przemysłowych (promotor: prof. Piotr Bożyk)
Rodzina lamp o przekształcalnej formie

Dyplomantka Kaja Kordas z ASP w Krakowie przedstawia nam projekt przekształcalnej lampy. Wykonana z drewna oraz elementów metalowych całkowicie poddaje się naszej wyobraźni. Możemy obracać, rozkładać, przestawiać i dostosowywać do ją naszych potrzeb. Dzięki formie modułowej mamy możliwość bycia przez chwile projektantami, którzy urozmaicają swoją przestrzeń biurową.

KAROLINA KARCZ
ASP KRAKÓW, Wydział: Architektury Wnętrz (promotor: prof. Jerzy Swałtek)
Projekt zestawu stół + dwa krzesła

Coraz częściej dążymy do syntetycznego wystroju naszych domów i mieszkań. Minimalizm stał się nie tyle co popularny, ale pożądany przez nowoczesne społeczeństwo. Możliwość takiego zagospodarowania pomieszczeń daje nam Karolina Karcz z Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Krzesła oraz stół wykonane z drewna dębowego, wzbogacone o nowoczesne detale są w stanie nadać naszym domom nowoczesny wygląd ale też wpasować się w klasyczny wystrój. Istotnym w ich projekcie aspektem jest efekt światłocienia, który łagodzi twardość wykorzystanego do produkcji surowca.

WERONIKA NOWAK
ASP KRAKÓW, Wydział: Architektury Wnętrz (promotor: prof. Elżbieta Pakuła-Kwak)
Centrum dokumentacji zsyłek, wypędzeni i przesiedleń. Fort Skotniki.

Projekt dyplomowy Weroniki Nowak z Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie dotyczy miejsca będącego muzeum oraz centrum dokumentacji zsyłek, wypędzeń i przesiedleń w forcie Skotniki w Krakowie. Projekt muzeum ma być swego rodzaju hołdem oddanym w stronę osób zesłanych. Ma stanowić miejsce pamięci oraz klasyfikacji danych historycznych.


ASP WROCŁAW:

JUSTYNA ŻAK
ASP WROCŁAW, Wydział: Ceramiki i Szkła (promotor: dr hab. Beata Mak-Sobota)
Inkubator wyobraźni – punkt do czytania w przestrzeni publicznej

Coraz częściej nasza przyjemność z czytania przekształca się w obowiązek czy nawet przymus. Przeczytanie ulotki, krótkiego artykułu czy instrukcji nie zaspokaja naszych potrzeb, nie odpręża i nie rozwija naszej wyobraźni czy kreatywności. Justyna Żak zaproponowała rozwiązanie naszego braku czasu oraz chęci czytania, bo warto czytać!. Zachęca ona swoim projektem do czytania w przestrzeni publicznej. Stoisko do czytania ma charakter modułowy, jest wykonane ze szkła i drewna, a jego wykonanie zależy od układu przestrzennego w którym ma się znajdować. Teraz zamiast bezczynnie czekać na autobus czy pociąg, możemy zapoznać się z literaturą dostępną w inkubatorach wyobraźni.

KAROLINA CYKOWSKA
ASP WROCŁAW, Wydział: Architektury Wnętrz i Wzornictwa (promotor: prof. Dariusz Grzybowicz)
Wrocławskie Centrum Nowych Technologii

Wrocławskie Centrum Nowych Technologii to autorska propozycja budowy i działania miejsca poświęconego zorganizowaniu przestrzeni wystawienniczej, seminaryjnej oraz laboratoryjnej. Obiekt ma w pełni wykorzystywać nowoczesną technologię oraz służyć rozwojowi i promowaniu druku 3D w Polsce. Jego nietypowy oraz innowacyjny kształt wskazuje na ofertę z jaką możemy się zapoznać po wejściu do środka. Propozycja ma dotyczyć rozwoju wiedzy i poszukiwań z zakresu metod przyrostowych. Kompleks stałby się przykładem imponujących możliwości nowoczesnego modelowania budynków oraz obiektów rzeczywistych.

KONRAD CHOLEWKA
ASP WROCŁAW, Wydział: Architektury i Wzornictwa (promotor: prof. Wilhelm Semaniszyn)

Projekt miejskiego pojazdu przyszłościowego – wizja na rok 2025
Czym będziemy podróżować w przyszłości? Może połączeniem samochodu i stanowiska biurowego. Taką właśnie koncepcje przedstawia Konrad Cholewka z ASP we Wrocławiu. Audi Office, bo tak nazywa się pojazd ma być małym, przystosowanym do poruszania się po mieście samochodem wyposażonym w ekologiczny napęd elektryczny. Najciekawsza jego funkcja to jazda autonomiczna. Oparta o idee autopilota, umożliwia nam zastąpienie modułu kierowania, blatem na którym możemy pracować czy też wykonywać inne czynności. Podczas gdy my pracujemy, samochód zmierza do wybranego przez nas wcześniej miejsca. W każdej chwili możemy jednak powrócić do prowadzenia pojazdu. We wnętrzu znajdują się 2 miejsca dla pasażerów, które mogą zostać zamienione w przestrzeń bagażową, bez naruszenia komfortu kierowcy.

MAREK RYBICKI
ASP WROCŁAW, Wydział: Grafiki i Sztuki Mediów (promotor: ad. Tomasz Broda)
Plakaty „kulturalne”

Praca Marka Rybnickiego pt. plakaty „Kulturalne” nie odnosi się do szeroko postrzeganej kultury na wysokim poziomie. Wręcz przeciwnie. Projekt zwraca uwagę na kulturą niską tworzoną przez prostych ludzi, biegłych w ignorowaniu ogólnych zasad społecznych i kulturowych. Kultura to styl życia, zachowania, obyczaje i tradycja, nie jest tajemnicą że w każdym środowisku jest inna. Plakaty dyplomanta Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu stoją w opozycji do znanych nam słupów ogłoszeniowych promujących wydarzenia kulturalne na wysokim poziomie. Przedstawione plakaty zwracają uwagę na takie czynności jak: „produkcja lewych dzieci pozamałżeńskich” czy „nauczanie się podstaw ksero”.




Wernisaż: 25 lipca 2014, godz.17:00
Wstęp wolny.