Festiwal Ars Cameralis 2018: Punk London 1977/ fotografie Dereka Ridgersa
od 21 listopada 2018 do 15 stycznia 2019
Rondo Sztuki
FESTIWAL ARS CAMERALIS 2018
DEREK RIDGERS. Punk London 1977
Wernisaż: 21 listopada 2018, godz. 18:00
Kurator: Tobiasz Melanowski
Współpraca: Adrian Chorębała
„Wątpię, by ktokolwiek miał takie archiwum [życia nocnego Londynu]. Przez tę i kolejną dekadę Ridgers niestrudzenie przedzierał się przez nocne tajemnice miasta”
Na scenie muzycznej w stolicy Wielkiej Brytanii rok 1977 był niezwykle istotny i przyniósł ważne zmiany. Na początku roku Sid Vicious zastąpił Glenna Matlocka w Sex Pistols, w kwietniu światło dzienne ujrzał debiutancki album The Clash, a w maju Pistolsi opublikowali swój bodaj największy hit, God Save The Queen, i zagrali słynny koncert na Tamizie, natomiast we wrześniu pojawił się debiutancki singiel Oh Bondage Up Yours X-Ray Spex. Wiele się działo, i jak powiedział kiedyś autor wystawy – Derek Ridgers – był to najprawdopodobniej ostatni rok, kiedy młodzieżowa subkultura miała tak ogromny wpływ na cały świat.
Debbie Harry, Pauline Murray, Adam Ant, Toyah Wilcox, Siouxsie Sioux, Ari Up, a także liczni bywalcy legendarnych londyńskich klubów The Roxy i Vortex. Fotografie Dereka Ridgersa to piękne świadectwo nie tylko buntu i niezgody, ale także radości i energii ówczesnej młodzieży. Ridgers, pracownik agencji reklamowej ubrany w grzeczny kardigan, towarzyszył narodzinom punkowego ruchu w Londynie – bywał dokładnie tam, gdzie tworzyła się historia. Bohaterowie jego zdjęć – zarówno gwiazdy, jak i anonimowi uczestnicy koncertów oraz bywalcy klubów – są w swoim buncie prawdziwi.
Punk London 1977 to zapis emocji, nihilistycznej zabawy, braku przyszłości (chociaż po wielu latach wiemy już, że sztandarowe hasło „no future” było błędne). Wystawa jest kolejnym spojrzeniem na dziedzictwo punkowe, jeden z głównych festiwalowych bloków tematycznych.
DEREK RIDGERS
Jeden z najsłynniejszych fotografów brytyjskiej kultury ulicznej. Choć ma na koncie portrety Jamesa Browna, członkiń Spice Girls, Clinta Eastwooda czy Johnny’ego Deppa (a także polityków, gangsterów i sportowców), znany jest przede wszystkim jako dokumentalista subkultur. Jego najsłynniejsze zdjęcia pochodzą z lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych: Ridgers fotografował punków, skinheadów, przedstawicieli New Romantic, gotów, gangsterów, raverów i to, co w postpunkowym świecie z tego zostało. Stworzył subiektywny katalog postaw sprzeciwu Wielkiej Brytanii czasów Margaret Thatcher, a przy tym interesujący obraz Londyńczyków: ludzi, którzy nigdy nie dają miastu zasnąć. Współpracował z najbardziej znanymi brytyjskimi mediami: „Time Out”, „NME”, „The Sunday Telegraph”, „The Guardian”, „The Independent” czy „The Observer”. Do jego najsłynniejszych albumów należą Skinheads: 1979–1984, Punk London 1977 oraz 78–87 London Youth.