Norbert Delman. Transfer

od 9 do 24 listopada 2019
Galeria+

Projekt objęty mecenatem Miasta Katowice.





W czasach ponowoczesnych jasny podział na to co ludzkie, a należące do świata maszyn, rzeczywistości wirtualnej czy tez świadomości poza-humanistycznej powoli się rozmywa. Wyraźna opozycja ja jako podmiot kontra świat zewnętrzny traci swoje znaczenia. Norbert Delman tropi ślady nowej podmiotowości w swojej najnowszym projekcie. „Transfer” jest właśnie takim przejściem pomiędzy dwoma stanami doprowadzając do podważenia statusu podmiotu i wpisując się tym działaniem w nurt posthumanizmu. A dokładnie w jego krytyczną odmianę.
Jak tłumaczy Roman Lewandowski w swojej książce: „Efekt pasażu. Konfrontacje i negocjacje tożsamości we współczesnych praktykach artystycznych.”: „(…) krytyczny posthumanizm, który - według Moniki Bakke – „nie uznaje wielkich hierarchicznych podziałów takich jak natura/kultura/człowiek/maszyna, człowiek/zwierzę itp., i nie charakteryzuje się ani technofilią, jak transhumanizm, ani technofobią jak neoliberalny biokonserwatyzm.” Transfer” jest postnowoczesnym rytuałem przejścia. Wpisuje się w dotychczasową praktykę Norberta Delmana kontynuując jego rozważania na temat istoty bycia w świecie poza cielesnością, poza rzeczywistością. Artysta karmiąc się wątkami znanymi z „Black mirror” czy „Her” zadaje pytanie czy człowiek jest w stanie wygenerować świadomość, która dorówna ludzkiej, a nawet ją przewyższy?




Norbert Delman - rzeźbiarz i performer, twórca wideo, instalacji i grafik. Kurator wystaw. Urodził się 6 czerwca 1989 roku w Warszawie, gdzie mieszka i pracuje. W latach 2008–2014 studiował na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, gdzie obronił dyplom w Pracowni Działań Przestrzennych prof. Mirosława Bałki. W 2012 przez rok studiował na University College Falmouth w Wielkiej Brytanii. Oprócz działalności artystycznej, pracuje także jako kurator eksperymentalnych wystaw. Jest współtwórcą, razem z Franciszkiem Buchnerem, Agnieszką Delman i Janem Słoniewskim, przestrzeni wystawienniczej Stroboskop Art Space w Warszawie (2016). Był stypendystą programów rezydencyjnych: InterModem w CCA w Debreczynie na Węgrzech (2011), RSA/ESW w Edynburgu w Szkocji (2014), WRSW|BRLN (2016) oraz stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2016).