Design 32 – znamy autorów najlepszych dyplomów projektowych jubileuszowej edycji Design 32 – znamy autorów najlepszych dyplomów projektowych jubileuszowej edycji W konkursie udział biorą wszystkie publiczne polskie uczelnie artystyczne. Każda z nich może zaproponować tylko cztery magisterskie prace dyplomowe z zakresu designu i projektowania graficznego. W piątek o godzinie 13.00 w katowickim Rondzie Sztuki poznaliśmy autorów najlepszych dyplomów powstałych w 2019 roku. Tegoroczna edycja konkursu odbywała się w wyjątkowych okolicznościach. Pandemia koronawirusa sprawiła, że obrady jury musiały zostać przesunięte w czasie. Na szczęście najciekawsze prace można jeszcze oglądać w Rondzie Sztuki, galerii ASP w Katowicach. Wystawa jest dostępna do 10 września. – Celem samego konkursu i towarzyszącej mu wystawy jest promocja młodych talentów i wsparcie działań zmierzających do ich samodzielnego zaistnienia na profesjonalnym rynku projektowym. Wydarzenie stanowi bowiem pretekst do wymiany doświadczeń – między ośrodkami akademickimi, jak również między innymi podmiotami – w tym instytucjami rządowymi, samorządowymi oraz przedstawicielami biznesu – podkreśla Damian Pietrek, profesor ASP w Katowicach, koordynator wydarzenia. Tegoroczni laureaci: Nagroda Rektorów (20.000 zł) Jury doceniło przede wszystkim dostrzeżenie istotnego problemu braku wody. Projekt uznano za całościową odpowiedź na istotne zagadnienia ekologiczne. Podkreślono szacunek dla materiału, dbałość o szczegół, spójność formy i funkcji, a także wykorzystanie naturalnej technologii i rękodzieła. Zwrócono również uwagę na budowanie relacji społecznych. Nagroda Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (15.000 zł) Nagrodzony projekt zwraca na siebie uwagę interesującą konstrukcją oraz ideą symbiozy designu i natury. Stanowi całkiem nowe rozwiązanie, umożliwiające bezpośredni, personalny kontakt z przyrodą i odzwierciedla nowatorskie podejście do problemu projektowego, jakim jest umieszczenia namiotu ponad ziemią, z wykorzystaniem pnia drzewa jako głównego elementu nośnego. Prowokuje do aktywnego wypoczynku i spędzenia czasu wśród drzew. Nagroda Marszałka Województwa Śląskiego (10.000 zł) Realizacja stanowi rezultat wzorcowej współpracy z Uniwersytetem Medycznym. Projekt prezentuje bardzo dobre połączenie ergonomii z estetyką w obszarze zazwyczaj zastrzeżonym dla konstruktorów. Jury zwróciło uwagę na znakomicie poprowadzony proces projektowy, poprzedzony głęboką analizą problemu i badaniem potrzeb, który zaowocował funkcjonalnym urządzeniem.
Nagroda Prezydenta Miasta Katowice (9.000 zł) Zdaniem jurorów warta podkreślenia jest próba zmiany kulturowej. Projekt jest całościową odpowiedzią na zagadnienie dotyczące celebrowania pamięci o zmarłych. Projekt przygotowano z wielką wrażliwością i klasą. Płonąca kartka dobrze odwołuje się do symboliki przemijania, pozwala na tworzenie nowego rodzaju przeżyć i wspomnień. Wyróżnienia honorowe: Roxana Goncerzewicz, Projekt podręcznika do nauki języka migowego Projekt jest odpowiedzią na potrzeby osób niesłyszących. Rzetelna i pogłębiona analiza problemu została całościowo zebrana w podręczniku i pochodnych do niego realizacjach. Praca jest niezwykle wartościowa graficznie. Jury dostrzegło również znaczący potencjał społeczny projektu. Dominik Kłóś, Wobec konsumpcji. Model wzorcowej marki opartej o założenia zrównoważonego rozwoju oraz produktu wspierającego jej wizerunek W projekcie zwraca uwagę współpraca designera z rzemieślnikiem, w której istotny jest proces wytwarzania. Ważna jest także etyczna strona, zarówno procesu produkcji, jak i użytkowania – projekt żyje wraz z użytkownikiem, odpowiadając na zmieniające się wraz z upływem czasu potrzeby dziecka. Jury dostrzegło ważny kontekst tradycji oraz podkreśliło świadome użycie materiałów. Agata Rosiecka, Specjalistyczny pojazd do montażu i utrzymania oznakowania pionowego dróg. Projekt koncepcyjno-funkcjonalny Podkreślono wnikliwe, pragmatyczne i całościowe rozwiązanie projektowe, a także potencjał społeczny. Dotyczy on ważnego aspektu, jakim jest bezpieczeństwo pracowników drogowych. Zwrócono również uwagę na złożone opracowanie trudnego technicznie zagadnienia. Agnieszka Piotrowska, Tożsamość wizualna Muzeum Geologicznego we Wrocławiu Jury doceniło wdzięk plastyczny zaproponowanej koncepcji, ciekawie poprowadzone zadanie projektowe, których atutami są: lapidarność, dowcip i czytelność. Wystawę Design 32 można zwiedzać jeszcze do 10 września. Serdecznie zapraszamy. |