DESIGN 32. Najlepsze dyplomy projektowe 2020 DESIGN 32. Najlepsze Dyplomy Projektowe Akademii Sztuk Pięknych
od 19 czerwca do 20 lipca 2021 wernisaż: 19 czerwca, godz. 13:00
Design 32 – konkurs na najlepsze dyplomy projektowe jest corocznym raportem z obszaru projektowania nauczanego w ośmiu publicznych uczelniach artystycznych. Minione dziesięć edycji konkursu to ponad 300 autorskich wizji, pozwalających odpowiedzieć na pytania o funkcję dizajnu i rolę projektanta, wzajemne relacje pomiędzy sztuką, a projektowaniem, miejsce dizajnu w uczelniach artystycznych, a także znaczenie i wartość projektowania. Młodzi projektanci – laureaci poprzednich edycji konkursu – aktywnie działają na rynku projektowym, proponując kolejne narzędzia do rozwiązywania rozmaitych zagadnień i zjawisk, jakie przynosi nam zmieniająca się rzeczywistość. Tegoroczna edycja jest przełomowa – po dziesięciu latach trwania konkursu organizatorzy zdecydowali się na zmianę formuły. W jury nie będą zasiadać jak dotychczas rektorzy poszczególnych uczelni lub ich przedstawiciele, ale eksperci z zakresu projektowania – wybrani przez Radę Programową konkursu.
Skład tegorocznego Jury: Jadwiga Husarska- Sobina - projektantka mebli, produktów pod wdrożenia przemysłowe oraz sprzętu medycznego. Prowadzi Husarska Design Studio, mając na swoim koncie ponad 65 wdrożeń rynkowych w różnych gałęziach biznesu. Corocznie jej projekty pokazywane są na największych branżowych targach na całym świecie. Na swoim koncie ma wiele nagród polskich i zagranicznych, między innymi nagrodę RedDot 2017/.
prof. Marek Adamczewski - zajmuje się projektowaniem produktu, design management i dydaktyką; na koncie ma blisko 300 wdrożonych do produkcji projektów, głównie kompleksowych opracowań wzorniczych, w tym ponad 20 pojazdów szynowych. Projektuje w interdyscyplinarnych zespołach, od 2003 roku w pracowni projektowej maradDesign. Kurator i projektant wielu wystaw, członek jury wielu konkursów wzorniczych/.
dr hab. Jacek Mrowczyk - projektant grafik, kurator, redaktor, laureat wielu nagród i wyróżnień. Współtwórca i redaktor ogólnopolskiego kwartalnika projektowego „2+3D” w latach 2001–2016, autor artykułów i publikacji poświęconych współczesnej grafice użytkowej; stypendysta Fulbrighta w Cooper-Hewitt National Design Museum w Nowym Jorku (2001/2002) oraz Fundacji Kościuszkowskiej w Rhode Island School of Design w Providence (2006/2007)/.
Tomasz Andrzej Rudkiewicz - projektant przemysłowy, współzałożyciel firmy NC.ART i marki TAR; zajmuje się projektowaniem lamp, w latach 1986-1999 pracował w E&D Design, największym wówczas studiu designu w Skandynawii; członek SPPP (Stowarzyszenia Polskich Projektantów Przemysłowych) i ORNAMO (Związku Projektantów Przemysłowych w Finlandii), w 2008 mianowany przez Instytut Wzornictwa Projektantem Roku/.
dr Tomasz Rygalik - projektant, wykładowca, kurator i doktor sztuki; w 2006 roku założył Studio Rygalik; współpracuje z czołowymi markami światowymi; realizuje wiele projektów dla instytucji kultury; był architektem polskiej prezydencji w Radzie UE; wiele jego projektów stanowi część wystawy stałej Muzeum Narodowego w Warszawie; w 2015 założył markę TRE Product, a od 2016 roku współtworzy interdyscyplinarną platformę Design Nature i kreatywny kampus w Sobolach/.
Otworzy to Design 32 na nowe spojrzenie- osób, które nie brały udziału w procesie powstawania prac dyplomowych, ale będą oceniać sam efekt końcowy, w tym jego szanse na zaistnienie na rynku. A w tym roku spektrum tematów zadziwia, a w pewnych kategoriach na wybór nadesłanych prac z pewnością wpływ miała pandemia.
Projektowanie rozwiązujące problemy zdrowotne
Tematyka poprawy zdrowia w tym roku jest podejmowana przez dyplomantów z wielu perspektyw – od projektu ochronnika słuchu dla dzieci (Karolina Bytnar, ASP w Katowicach), poprzez książką terapeutyczną dla dzieci autystycznych (Anna Mrowiec, ASP Kraków) po projekt VR, przybliżający świat synestetyków i niewidomych (Anna Krzemańska, AS Szczecin) czy projekt gry dotyczącej integracji osób niewidzących i widzących (Karolina Glanowska, ASP w Katowicach).
(Prawie) wszystko co chcielibyście wiedzieć o seksie, ale nie macie kogo zapytać…
Tegoroczna edycja konkursu obfituje w prace poruszające tematykę seksualności: obok pomocy dydaktycznej pt. Pokaż, gdzie masz nos, ucho, srom (Daria Wypiór, ASP Gdańsk), można też będzie zobaczyć projekt urządzenia stymulująco-diagnozującego w pożyciu intymnym (Maja Budzyńska, ASP Katowice), projekt kampanii społecznej promującej edukację dotyczącą wczesnego okresu dojrzewania, która obejmuje projekt aplikacji mobilnej oraz serię plakatów (Karolina Kołodziejczyk, ASP Łódź) po pracę Jak to ugryźć, czyli ilustrowany elementarz wychowania seksualnego (Aleksandra Szwajda, AS Szczecin).
Innowacja w projektowaniu produktu
W zestawie konkursowym nie może zabraknąć dobrze zaprojektowanych produktów. Tak też jest w tym roku. Tę kategorię reprezentują: komplet naczyń ze szkła i ceramiki (Zuzanna Badowska, ASP Gdańsk), podróżny instrument strunowy (Marcin Kościółek, ASP Kraków), znicz zero waste (Julianna Heimann, UAP Poznań), kapitalistyczne zabawki (Szymon Zakrzewski, ASP Warszawa), interaktywna ławka szkolna, racjonalizująca użytkowanie telefonów komórkowych (Aleksandra Sitek, ASP Wrocław) oraz grill ceramiczny (Agata Jackiewicz, ASP Wrocław). W produktach wybranych do tegorocznej edycji poza funkcjonalnością można odnaleźć wątki ekologiczne, edukacyjne, a także ironię.
Architektura i przestrzeń
Obowiązkowo w grupie zgłoszonych prac znalazły się również projekty z zakresu architektury, poruszające problemy związane z przestrzenią. Dyplomanci z publicznych uczelni artystycznych, w tym zakresie często sięgają po konceptualizm, łącząc wątki społeczne z odważnymi wizjami artystycznymi. Z tej kategorii do konkursu zostały wybrane takie prace jak: Falowiec - niedokończony ideał modernizmu (Julia Podsiadło, ASP Gdańsk), Toń pamięci - obserwatorium renaturalizacji na terenie dawnego kąpieliska Fala w Parku Śląskim (Marta Wolny, ASP Kraków), Granice przekraczalne dla przestrzeni wspólnej (Maja Bujak, ASP Łódź), Oczyszczenie - projekt struktury sensoryczno-deprywacyjnej (Joanna Targowicz, UAP Poznań), Architektura kontemplacyjna. Zapomniana wartość miasta. Projekt wnętrz miejskich (Karolina Bieńkowska-Pugacz, Maja Jankowska, ASP Warszawa).
Różne oblicza mody
Każda z publicznych uczelni artystycznych inaczej podchodzi do projektowania mody. Ma to wyraz w tegorocznych nominowanych pracach z zakresu projektowania ubioru. Są to: Świat w kolorze. Kolekcja tkanin żakardowych inspirowanych różnorodnym widzeniem barwnym u organizmów żywych (Anna Grabowska, ASP Łódź), Haute couture - kolekcja toreb podróżnych (Sandra Skórka, ASP Łódź), OUTDOOR inspirowany dynamizmem (Daria Gałkowska, UAP Poznań), Międzyzmysłowość ubioru. Kolekcja. (Manuela Korecka, AS Szczecin).
Ruchome obrazy w czasach życia online
W czasach wirtualnych nie może zabraknąć prac, które żywią się nowymi technologiami i na różny sposób eksplorują rzeczywistość poza. W ten trend wpisują się projekty: Animacja inspirowana tańcem i filozofią Butō (Damian Żak, ASP w Katowicach), Roots. Aplikacja do tworzenia drzewa genealogicznego (Justyna Caputa, ASP Wrocław) oraz Turysta (Joanna Jaworska, ASP Warszawa).
Książka dobra na wszystko
Trochę w kontrze do dyplomów opartych na nowych technologiach prezentują się analogowe książki: Rekiny – ilustrowana książka o najlepszych myśliwych oceanu (Zuzanna Kowalczyk, ASP Gdańsk), Poszukiwanie autorskiej formy graficznej/ wydawniczej dla treści eschatologicznych w oparciu o tekst Apokalipsy według św. Jana wobec zmian cywilizacyjnych XXI wieku (Agnieszka Kozioł, ASP Kraków) oraz Kulmhot - projekt książki upamiętniającej ofiary pierwszego nazistowskiego obozu zagłady w Chełmnie nad Nerem (Piotr Kacprzak, UAP Poznań). Krój pisma w pracy zatytułowanej Stettinum Nicodemus Pro inspirowany jest typograficzną przeszłością Szczecina (Piotr Nikodem Wardziukiewicz, AS Szczecin)
Dyplomy poza kategoriami.
Czy można w ramach dyplomu zaprojektować kampanię charytatywną? Julia Górecka z ASP Wrocław swoją pracą Book.Szpan. Projekt akcji charytatywnej, wspomagającej fundację, promującej młodych twórców i uwrażliwiającej dzieci na los zwierząt udowodniła, że tak. A czy twórczość Wyspiańskiego jest ciągle żywa, aktualna i atrakcyjna dla młodego pokolenia? Tutaj twierdząco odpowiada na to dyplom Wyspiański PL 2020 – seria plakatów autorstwa Tomasza Stelmaskiego z ASP w Warszawie.
Design 32, Najlepsze Dyplomy Projektowe to także coroczna konfrontacja prac dyplomantów nie tylko z oceną jury, ale i z publicznością. Wystawy tego przeglądu są publiczną prezentacją młodego projektowania realizowanego w Polsce pod czujnym okiem profesorów z publicznych uczelni artystycznych. I jest to zawsze doskonały pretekst do dyskusji na temat przyszłości dizajnu i jego rozwoju na niwie akademickiej i nie tylko.
Patronat Honorowy: Patronat Honorowy MKiDNiS Patronat Honorowy Marszałka Województwa Śląskiego Jakuba Chełstowskiego Patronat Honorowy Miasta Katowice
Mecenasi konkursu i wystawy: Oppo Górnośląska - Zagłębiowska Metropolia
Patroni medialni: Chilli Zet Radio 357 Notes na 6 tygodni Whitemad Magazyn BE Magazif
Partner: Med Silesia
|